shopify
analytics tool

„Lumini şi umbre”, tuşele unui tânăr talent al şcolii bârlădene – video

————–[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=qO742SRS_Yo’]

Berta Maria Moldoveanu (16 ani), autoare/participantă deja la 40 de expoziţii personale şi de grup, la nivel naţional şi internaţional, unde şi-a etalat cele peste 600 de lucrări plastice, a fost prezentă vineri la Galeriile de Artă „Gheorghe Petraşcu”. Eleva secţiei de arte plastice a liceului „Alexandru Vlahuţă” din Bârlad şi-a vernisat, în prezenţa părinţilor, iubitorilor de artă şi câtorva dintre profesori şi colegi, o nouă expoziţie – „Lumini şi umbre”. „Berta Maria Moldoveanu pe unde a fost a lăsat o impresie deosebită prin ceea ce a făcut în domeniul artistic”, a afirmat directorul Muzeului Mixt, Laurenţiu Groza, care a dat citire spuselor mai multor critici de artă. „Berta Maria Moldoveanu se comportă cu firescul celei care simte că are harul unei chemări din adâncurile fiinţei. Nu se sfieşte în faţa comentariilor elogioase, dar nici nu exaltă cu aer de vedetă atunci când oamenii îi admiră tablourile. Devansând din perspectiva vârstei ei artistice vârsta biologică, Berta Maria Moldoveanu are toate şansele de a convinge din ce în ce tot mai mulţi oameni că viitorul ei se configurează acum pe temeliile solide ale unei educaţii artistice unde talentul impune condiţia de bază – Valentin Ciucă”.

Cuvântul dascălilor

La vernisaj au luat parte şi doi dintre profesorii Bertei, Cristian Ghiţă şi Sebastian Pascu. „Bine v-am găsit într-o atmosferă de iarnă în care lucrările Bertei aduc căldură în suflete… Meritul este al ei, a muncit şi munceşte în continuare dovadă numărul mare de lucrări, numărul mare de expoziţii. Eu le consider trepte într-o devenire care va fi de bun augur în măsura în care ea va persevera”, a spus Cristian Ghiţă, care i-a încropit tinerei artiste o epigramă. „Lucrările ei se remarcă printr-o tuşă riguroasă, culoarea este foarte bine aşezată în lucrări, este în termeni picturali bine plimbată dintr-o parte în alta a lucrării, demonstrând echilibru compoziţional”, a adăugat celălalt cadru didactic, Sebastian Pascu. Profesorul a cunoscut-o pe Berta, când aceasta era în clasa a V-a, şi a însoţit-o la un concurs la Bucureşti de unde s-a întors cu premiul I. Decizia ei de a-şi continua studiile la liceul „Alexandru Vlahuţă”, l-a surprins în mod plăcut. Sebastian Pascu a punctat apoi problema artei în lume care este transformată într-o afacere datorită intervenţiei impresarilor. Profesorul a detaliat cazul talentatei artiste vasluiene, Alexandra Nechita („Mica Picasso”), care sprijinită de un bun manager a ajuns să vândă lucrări pentru sume exorbitante în S.U.A., dar apoi după ruperea legăturii cu acesta a intrat într-un con de umbră. Ultimele cuvinte i-au revenit protagonistei, care a mulţumit profesorilor, părinţilor şi tuturor susţinătorilor. Berta a început să picteze de la 7 ani sub oblăduirea profesorului Eugen Iftene, înclinaţia spre artă fiind moştenită de la părinţi.

Premii obţinute:

I Concursul internaţional de artă plastică ”N. Tonitza”, 2005

I Concursul ”We roll the world”, 2005

II Concursul naţional ”Pe urmele lui Ştefan cel Mare”, 2004

I Concursul naţional ”Constelaţia culorilor”, 2004

II Concursul naţional de creaţie plastică ”Petale de suflet”, 2005

Premiul de excelenţă obţinut la expoziţia personală, Bârlad, februarie 2005

I Concursul ”We roll the world”, 2006

Premiul de excelenţă obţinut la expoziţia personală de la Palatul Culturii din Iaşi, aula bibliotecii Gheorghe Asachi, aprilie 2007

I Concursul internaţional de pictură ”În numele copilăriei”, 1 iunie 2007

II Concursul naţional de artă plastică ”România europeană”, Bucureşti, iunie 2007

IV Cel mai important concurs naţional de pictură ”in plein air”, concursul de pictură ad-hoc ”Câmpina 24 h”, 9 septembrie 2007

Diplomă de excelenţă obţinută la expoziţia personală de la Muzeul Mixt Tecuci, 20 decembrie 2007

Diplomă de excelenţă obţinută la expoziţia personală de la Muzeul ”Vasile Pârvan” Bârlad, 3 februarie 2008

Diplomă de excelenţă ”Câmpina dragostea mea”, 2008

Diplomă concurs internaţional ”Always green, always blue”, Polonia 2009

Diplomă de excelenţă ”Câmpina dragostea mea”, 2009

Premiul special al juriului la concursul de pictură ad-hoc ”Câmpina 24 h”, 26 septembrie 2010

Premiu special al juriului la concursul de pictură ad-hoc ”Câmpina 24 h”, 18 septembrie 2011

Un scurt videoclip poate fi desccarcat in acest weekend de AICI.

4 Comments on "„Lumini şi umbre”, tuşele unui tânăr talent al şcolii bârlădene – video"

  1. Citesc cele compuse de Lucia Gologan si spun:”Bai, neica, ori ea-i prea disteapta, ori noi suntem prea prosti !…”
    Daca pictura domnisoarei e atat de complicata sau de complexa, poate chiar academica sau siderala, mai bine stam acasa si-o lasam pe doamna Lucia sa-si continuie singura prosternitatea …
    „Le secret d’ennuyer est de tout dire …”

  2. O EXPOZITIE – UN AUTOR
    “Lumini si umbre” – Berta Maria Moldoveanu

    Deseori auzim in jurul nostrum vorbindu-se despre notabilele realizari ale unuia sau altuia, fie el om cu simplu parcurs social, fie el “homo-facta” sau persoana desprinzandu-se prin fapta unica, particulara. Totusi cum poate fi privit si notat atunci un C.V. de circa trei pagini ale unei copile de doar saisprezece ani, care insumeaza nousprezece expozitii personale ( suntem la cea de-a douazecea), nousprezece expoziti de grup si tabere de creatie, nousprezece premii si diplome si circa sase sute de lucrari de pictura si grafica?
    Sigar am mizat pe impresia coplesitoare a cantitatii, pentru inceput, pentru a ne putea orienta mai departe discutiile critice pe aspectul artistic a celei de-a doua expozitii deschise in Galeriile de Arta “ Gheorghe Petrascu” de tinara Berta Maria Moldoveanu din Barlad.
    La cei saisprezece ani, angajata interior unei vieti care se vrea destin artistic, Berta Maria Moldoveanu a reusit sa asimileze foarte repede o anumita generalitate, in pictura de peisaj mai ales, astfel incat sa-si asigure succesul si care sa vorbeasca dincolo de exercitiul pictural si totodata istoric de o abordare picturala personala.
    Cum spuneam, sugestiva la aceasta tanara din plastica barladeana este o anumita aplecare spre peisaj, dar in care definitoriu este modul de a privi, apoi chipul in care interpreteaza si, desigur, maniera in care reconstituie un peisaj. Privita altfel, intr-un necuprins camp al artei non-traditionale, Berta Maria Moldoveanu se acopera de adevarul vechi si apast al picturii peisagistice ca gen fenomenologic, ca experienta si ca traire care cere vorbirea sau logosul plastic.
    O concentrare incordata, dar si o constanta despridere de pagina, fac din peisajul Bertei Maria Moldoveanu o morfologie speciala si un pretext pentru ritm si combinatii cromatice. Mereu atenta la precaritatea spatiului, dar si la incarcatura lui optica, face loc sau sau mai degraba spus, da intaietate expresiei sale psihologice.
    De obicei construieste pe un traseu, in lungul sau curbura unei strazi de exemplu, apoi de pe un punct de stationare inalt, dar si frontal, fata in fata cu forta uriasa a cate unei cladiri.
    Forma, ca notiune centrala a picturii de peisaj, ia rolul secund in pictura Bertei Maria Moldoveanu pe langa culoare si trairea intens psihologica si cu aceasta, cu forma deeci, recurge dupa caz la simetrie sau disimetrie, la armonie si contrast, la repetitie sau invariant.
    In urma penelului sau, a tusei groase, plina de umbre, ramane semnul posesiei spatiului. Si Berta Maria Moldoveanu poseda in mod brutal spatiul…ea il framanta, il pateaza, il taie, il marunteste, il loveste cu lumini sau umbre, il indurereaza sau il intristeaza, il insingureaza…il gandeste…il simte…
    Intotdeauna, intre tristete si bucurie ea prefera fobia sau desprinderea ; intre lumina si intuneric prefera umbra ; intre cald si rece prefera cetosul, frisonul, amurgul; intre inchis si deschis prefera intalnirea celor doua; intre sat si citadin prefera mahalaua; intre pamant si cer prefera zidul; intre evovator si mental si contemplativ si sensibil prefera trairea intensa, psihologica a spatiului, iar intre lumea diurna si cea nocturna Berta Maria Moldoveanu prefera griul.
    As spune ca picteaza la fel de framantat ca timpul pe care il traiste, ca anii acestia pe care ii preia ca pe o parte din sine. Picteaza apoi cu o necesitate oarba, confundata cu bucuria, cu placerea si acopera cu aceiasi oarba nevoie si viteza intr-o logica sinonima cu timpul picturii sale.
    O stare de spirit usor irationalista impinge exprimarea Bertei in zone ale modernitatii, chiar si acolo unde se aminteste de un timp sau spatiu arhaic, dar nu e nici o clipa nevoie o deplasare a notei, nici de raportari univoce spre fragilitatea sau frumusetea varstei autoarei.
    Desi priveste catre cativa maestri ai picturii nu are timp sa se indentifice cu cineva sau ceva si, ca privitor, nu simti nevoia sa o desprinzi de unde este, pentru ca nu s-a amestecat intr-atat cu celalalt, cu alt pictor sau pictura.
    Berta Maria Moldoveanu are avantajul unei picturi cu o finalitate imanenta, care degaja forta si inspira in acelasi timp frumusete, iar prin unitatea sa expozitia tinde sa opreasca si sa stapaneasca secunda.

    Lucia GOLOGAN
    Galeria de Arta “ Gheorghe Petrascu” -Tecuci

  3. Trebuie sa inving nametii si sa ajung la expozitie ! Din ce am vazut in fotografii, are un stil realist, deosebit de expresiv.
    M-ar incanta sa detin o astfel de lucrare.
    Mai discutam dupa vizita la expozitie …

  4. Este extraordinar ca, la doar 16 ani, Berta are deja o experienta artistica in spate. Sper ca, in timp, se va bucura de tot succesul pe care, cu siguranta, il merita! Felicitari, Berta, sper ca exista o stea norocoasa, cu numele tau pe ea! 🙂

Fii sociabil! Scrie şi tu un comentariu.

Your email address will not be published.


*


Scrie în căsuţă rezultatul adunării de mai jos: * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.