shopify
analytics tool

„Ion Chiric şi copiii” expoziţie de artă juvenilă

Copii_expozitie_Tecuci

Copii_expozitie_Tecuci  Arta plastică este una din modalităţile prin care omul se exprimă, din a cărui limbaj face parte, şi cu care fiinţa creatoare îşi satisface nevoia, dar şi bucuria unui mod de-a exista. Tocmai de aceea ea nu poate fi încadrată unor limite de vârstă, nu poate fi supusă unor exigenţe educaţionale stricte şi nu poate fi rezumată la destine particulare, unice, excepţionale. Artele vizuale aparţin oricărui om cu ochi, inima şi mâna, oricărui suflet ajutat de văz şi sprijinit de gest sau cocoţat aici pe brâncă.

Pentru copii, arta, desenul, sunt deopotrivă sursă de distracţie şi expresie a lumii, sunt, cu siguranţă apoi, un mod prin care ei îşi apropie lumea, prin care o cunosc şi o experimentează şi sunt în aceeasi vreme trăire şi activitate, cel mai ades, de tip mono-manus. Ştim cu toţii că artele vizuale reuşesc să impresioneze orice fiinţa, că natura şi viaţa oferă permanent bucurii ochiului, iar omul, încă din copilărie, prin desenele cele mai simple adaugă, completează  şi re-crează realitatea imaginativ şi artistic.

Apropierea omului de arta se face evident în mica copilări si evaluând din perspectivă filozofică, descoperim că sunt mulţi gânditori care consideră că arta a stat înaintea cuvântului, că ea facilitează simbolic şi vizual un anumit tip de limbaj necesar individului dar şi grupului.  Constatăm că, aproape fără excepţie, copilul îşi asumă cu uşurinţă arta ca pe o componentă şi ca pe un instrument al vieţii lui.

La vârstele mici, arta este un excelent exerciţiu de manualitate, dar se dovedeşte a fi şi o tramspunere grafică a vieţii interioare a copilului. Tocmai acest fapt face ca arta copiilor să fie nu numai greu de definit, ci şi greu de evaluat, de interpretat sau de explicat.

Abordând subiectul de pe un alt palier, al artei majore, a picta în acest stil caracteristic vârstelor juvenile este la fel de dificil. O alunecare din zona primitivismului în cea de-acum căzută în infantilism este şi cel mai greu de evitat între pericolele ce ţin de acest tip de exprimare artistică.

Departe de a fi naivă cu adevărat, pentru că numai raportul cu nivelul adult da dreptul la o comparaţie de acest fel, desenul copiilor, arta lor , vorbesc de un mod de a vedea, simţi şi exprima. Din momentul în care copilul trece de primele mâzgăleli, apoi de primul set de elemente figurative care îi compun desenul, realitatea lui interioară este transpusă simbolic pe hârtie. Desenează la fel de atent lucruri care îi  sunt plăcute, dragi, apropiate, aşa cum, prezenţa celor supărătoare se reflecta constant pe hârtie, iar acestea ii menţin copilului şi prin desen trăirea. Desenul este, daca vreti, o rememorare emoţională pe hârtie. Iar în artă acest lucru se face la modul cel mai liber, mai direct, mai necontrolat.

Ca realizare aceste desene sunt rareori ale unui copil. Ele nu se disting net între celelalte. Sunt mai degrabă desene ale unei vârste sau ale unei etape. Definite de obicei de o exprimare schematică şi conduse de experiment liniar, desenele copiilor de vârsta preşcolară, ca şi a celor din primele clase de şcoală  amuză şi înduioşează  prin sinceritate, noutate sau relaţii imaginative.

Şi în cadrul expoziţiei “Ion Chiric şi copiii” desnul ajunge sub îndrumarea profesorului Oana Bizau un real instrument de comunicare şi de manifestare ludică. În cadrul şcolii, atât la Brahasesti, cât şi la Gohor, dar şi suplimentar, prin Cercul de Pictură “ Vreau să pictez”, copiii sunt ajutaţi să treacă de la predare-învăţare, la auto-direcţionare, descoperire, auto-învăţare. Mediul, dar şi lucrul efectiv îi determină în acelaşi timp  la dezinhibare, la exprimare liberă, descătuşată, încărcată de bucurie. Copiii sunt scoşi din normalitate, din limitele ei,  prin munca, prin desen, prin expoziţia tocmai deschisă la “Galeria de Arta Gheorghe Petrascu” din Tecuci.

Copiii mai mari sunt antrenaţi de profesorul îndrumător în reprezentări ale poeziei lui Ion Chiric în grafică. Mânuirea “condeelor” pe suprafaţă hârtiei, lucrul cu linia, linia paralelă, linia întretăiată şi în final haşura care crează tonuri sau marchează umbre, iar în câteva cazuri folosirea laviului, ne vorbesc de noi elemente de construcţie artistică. Copiii căpătă în acest mod abilităţi practice în abordarea unor suprafeţe ceva mai întinse şi se raportează unei maniere lirice de reprezentare.

În unele desene cu teme libere, de obicei ale fetiţelor, se poate observa o exagerare, o supradimensionare a buzelor şi a genelor şi o atenţie clară pentru detaliile vestimentare sau a aspectelor de coafură. În aceeaşi vreme, un puzzle, cu arme de toate tipurile, constituie şi de această dată  un subiect clasic pentru băieţi. Notele expresioniste pot apărea, prin urmare, atât cromatic cât si in reprezentari de acest fel, si ele sunt de obicei incântatoare.

Icoanele pe sticlă ca si desenele reprezentând sfinţi, sunt tematic aspecte de interes plastic deosebit pentru copii. Icoanele pe sticlă ca şi tehnica picturii inverse, nu par să prezinte dificultăţi în realizare, chiar dacă pot lasă vederii stângăcii specifice vârstei. Poate că cea mai mare problemă a ridicat-o in acest caz ancadramentul de gips al acestor icoane care ne-a amintit acum de unul din curentele italiene din anii 60, Arta săracă sau Arte povera.  Dar şi aici profesorul a intervenit salvator făcând posibilă expunerea acestor piese realizate de copii.

În sfârşit, câţiva dintre copii s-au îndepărtat de  etapă schematică a reprezentarii şi încearcă să abordeze un tip de realism convenţional pentru că, în general, conformitatea cu realitatea şi conformitatea cu legile artistice sunt reciproc exclusive. Rezultatul insa este unul promitator.

Sigur, datorăm acestor copii, acum, la inceput de an, acest moment de bucurie sinceră, de formă, de culoare, de emoţie şi încântare.

Scris de Lucia Gologan

Fii tu primul care comentează on "„Ion Chiric şi copiii” expoziţie de artă juvenilă"

Fii sociabil! Scrie şi tu un comentariu.

Your email address will not be published.


*


Scrie în căsuţă rezultatul adunării de mai jos: * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.