shopify
analytics tool

Imaginea zilei: O lege, o primarie un contribuabil

Marfuri_expuse _nelegal_Tecuci_2013

Nu ne putem abtine sa nu postam fara a comenta. Ne asumam acesta lipsa de seriozitate. Imaginea de mai sus a fost postata urmare a unei adrese ce a fost trimisa incepand din data de 7.ian.2013 de Serviciul de Administrare a Domeniului Public si Privat din Primaria Municipiului Tecuci catre comerciantii locali.  Acesta adresa, destul de neprietenoasa cu contribuabilul, cheama la ordin pentru obtinerea unui acord de functionare conform OG 99/2000. De ce Adresa 2013spunem ca e neprietenoasa? Pentru ca nu contine elemente minimale de informare si denota dispret pentru administratorii firmelor notificate. Prezinta in continut OG-ul in baza caruia sunteti somati si o “subtila amenintare”, care va atentioneaza ca no sa mai puteti functiona fara sa aveti semnat acest acord ( acord ???!!).  Citind acest document, orice administrator, de obicei ocupat, nu este informat unde trebuie sa se prezinte, cu cine trebuie sa comunice si ce documente sau informatii sunt necesare ( avand in vedere ca la intrarea in primarie avem un politist local care e mai tare decat un consilier local). Surpriza apare dupa ce-l “consultati” pe functionarul ce, destul de stanjenit, o sa-ti comunice ca nu stiu ce hartoage trebuie sa-i aduci si sa te prezinti cu putin peste 800 lei (8 mil bani vechi) ca sa fii valid in fata administratiei locale. In opinia noastra e cel putin neplacut ca pe o hartie, care e plina mai bine de 70% de antet si semnaturi, nu a putut sa includa si articolul mentionat.

Adica:  Art. 5. – (1) Orice exercitiu comercial se desfasoara numai de catre comercianti autorizati in conditiile legii.
(2) Exercitarea de activitati comerciale cu produse din sectorul alimentar si de alimentatie publica necesita cunostinte de specialitate si se efectueaza cu personal calificat, conform normelor de aplicare a prezentei ordonante.
(3) In termen de un an de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, personalul angajat in efectuarea de activitati comerciale cu produse din sectorul alimentar si de alimentatie publica va trebui sa indeplineasca una dintre urmatoarele cerinte profesionale:
a) sa fi absolvit un curs de specialitate pentru comercializarea produselor alimentare si/sau de alimentatie publica, organizat conform legislatiei in vigoare;
b) sa fi desfasurat cel putin 2 ani de activitate profesionala de comercializare de produse alimentare si/sau de alimentatie publica si sa fi absolvit un curs de notiuni fundamentale de igiena, organizat in conformitate cu dispozitiile legale in vigoare.

Ne-am intrebat, de ce actuala administratie, aplica un nou bir populatiei saracite si, nu ne-a fost dificil sa intelegem. Dar putem sa va facem atenti, in litera si spiritul acestei ordonante, de obligatiile administratiei locale dar si al comerciantilor. Ar trebui sa platim acest bir daca administratia locala nu-si indeplineste obligatiile conform OG-ului invocat?

Extrase din OG99/2000:

OG nr. 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata – actualizata la 30.10.2008
Art. 1. – Prezenta ordonanta stabileste principiile generale privind desfasurarea activitatii comerciale si urmareste dezvoltarea retelei de distributie a produselor si serviciilor de piata, cu respectarea principiilor liberei concurente, protectiei vietii, sanatatii, securitatii si intereselor economice ale consumatorilor, precum si a mediului.
Art. 9. – Orarul de functionare se afiseaza la intrarea in unitate, in mod vizibil din exterior, comerciantul fiind obligat sa asigure respectarea acestuia.
Art. 10. – Structurile de vanzare cu amanuntul din sectorul alimentar nu pot fi inchise mai mult de doua zile consecutive, cu exceptia unor cauze obiective de nefunctionare.
Art. 11. – Autoritatile administratiei publice asigura dezvoltarea armonioasa a retelei si tipurilor de distributie si promovarea intreprinderilor mici si mijlocii cu activitate de comercializare a produselor si serviciilor de piata.
Art. 12. – (1) Autoritatile administratiei publice locale stabilesc strategia de dezvoltare a retelei de distributie, avand drept obiective:
a) sprijinirea crearii unei retele de distributie care sa asigure servicii de calitate consumatorilor si care sa raspunda necesitatilor de consum ale acestora si marcarea acesteia in documentatiile de urbanism intocmite;
b) dezvoltarea armonioasa a retelei si tipurilor de distributie cu respectarea principiului liberei concurente;
c) armonizarea principiilor urbanismului cu cele de mediu;
f) stimularea dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii cu activitate comerciala in scopul cresterii competitivitatii acestora si gradului de ocupare a fortei de munca;
g) asigurarea si dezvoltarea unui sistem de baze de date privind reteaua de distributie;
h) respectarea legislatiei in vigoare din domeniul urbanismului pentru structurile de vanzare si de prestari de servicii de piata.
(2) Autoritatile administratiei publice locale stabilesc criteriile de dezvoltare urbanistica a sectorului comercial pentru determinarea:
a) suprafetelor destinate activitatilor comerciale, in special pentru cele cu structuri de vanzare cu suprafata medie si mare;
b) modului de incadrare a suprafetelor structurilor de vanzare pentru protejarea lucrarilor de arta, a edificiilor cu valoare arhitectonica, istorica sau arheologica, precum si a mediului in centrele istorice si in localitatile de interes turistic;
c) amplasamentelor spatiilor de parcare aferente diverselor structuri de vanzare, conform reglementarilor legale in vigoare.
(3) Autoritatile administratiei publice locale asigura corelarea autorizarii desfasurarii unui exercitiu comercial intr-o structura de vanzare, cu continutul certificatului de urbanism si al autorizatiei de construire.
(4) Autoritatile administratiei publice locale, in stabilirea strategiei de dezvoltare conform alin. (1), au in vedere urmatoarele caracteristici teritoriale:
a) zone urbane omogene, prin realizarea unei corelari integrate intre centru si periferie;
b) zone periferice pentru care trebuie individualizate criterii de dezvoltare omogena, in scopul integrarii acestora intr-un cadru urbanistic coerent;
c) centre istorice, in scopul promovarii unor activitati comerciale adecvate si al protejarii zonelor cu valoare istorica si artistica;
d) zone cu mica concentrare demografica, in scopul dezvoltarii si/sau imbunatatirii infrastructurii;
e) zone situate pe traseele autostrazilor si drumurilor nationale, in scopul dezvoltarii structurilor de vanzare;
f) zone defavorizate.
(5) In zonele publice autoritatile administratiei publice locale, in scopul satisfacerii intereselor consumatorilor, stabilesc, cu respectarea dispozitiilor legale in vigoare:
a) criteriile generale ce trebuie respectate in determinarea zonelor si amplasamentelor structurilor de vanzare din localitati;
b) modalitatile de organizare a pietelor si targurilor;
c) periodicitatea si tipologia pietelor si targurilor;
d) criteriile de atribuire a amplasamentelor structurilor de vanzare.
(6) In scopul promovarii si protejarii activitatii comerciale in zonele periferice ale oraselor, precum si in zonele rurale, montane sau defavorizate, autoritatile administratiei publice locale, prin hotarari ale consiliilor locale, pot acorda, in conditiile legii, inlesniri la plata impozitelor si taxelor datorate bugetelor locale.
(7) Pentru elaborarea strategiilor si criteriilor, conform prezentului articol, autoritatile administratiei publice locale consulta asociatiile profesionale, asociatiile consumatorilor, organizatiile patronale, reprezentanti ai societatilor comerciale si ai camerelor de comert si industrie teritoriale.
Art. 14. – (1) Autoritatile administratiei publice, camerele de comert si industrie si societatile comerciale, precum si alte persoane fizice sau juridice interesate pot sa organizeze cursuri de pregatire si perfectionare profesionala in domeniul comercializarii produselor si serviciilor de piata prevazute in anexa, cu conditia ca acestea sa fie autorizate conform legislatiei in vigoare.
(2) Cursul profesional va contine ca obiecte de studiu materii adecvate pentru a garanta insusirea normelor si reglementarilor cu privire la sanatatea, securitatea si informarea consumatorilor, la comercializarea produselor si serviciilor de piata, precum si insusirea notiunilor fundamentale de igiena.
Art. 38. – (1) Vanzarile in afara spatiilor comerciale sunt acele vanzari directe realizate de comercianti in urmatoarele situatii:
a) in timpul unei deplasari organizate de comerciant in afara spatiilor sale comerciale;
b) in timpul unei vizite efectuate de comerciant, daca aceasta nu a avut loc la solicitarea expresa a consumatorului:
– la locuinta unui consumator, unde pot fi incheiate contracte si cu alte persoane prezente;
– la locul de munca al consumatorului sau in locul in care acesta se gaseste, chiar temporar, pentru motive de lucru, studiu sau tratament;
c) in orice alte locuri publice sau destinate publicului, in care comerciantul prezinta o oferta pentru produsele sau serviciile pe care le furnizeaza, in vederea acceptarii acesteia de catre consumator.
(2) Comerciantii care efectueaza vanzari in afara spatiilor comerciale raspund civil fata de efectele activitatii vanzatorilor directi.
Art. 56. – Se interzice a se refuza consumatorului fara un motiv justificat, conform prevederilor legale in vigoare, vanzarea unui produs sau prestarea unui serviciu.
Art. 57. – (1) Producatorii si importatorii sunt obligati sa introduca pe piata numai produse sigure pentru viata, sanatatea si securitatea consumatorilor.
(2) Aceeasi obligatie revine si oricarui comerciant care, pe baza informatiilor obtinute de la producator/importator si a cunostintelor profesionale, trebuie sa se asigure ca produsele oferite spre comercializare sunt sigure si sa informeze consumatorii asupra factorilor de risc in utilizarea/consumul acestora.
(3) Se interzice introducerea pe piata a produselor, daca acestea nu sunt insotite de documentele de angajare ale producatorului/importatorului referitoare la calitatea si securitatea acestora, emise conform reglementarilor legale in vigoare.
Art. 85. – (1) Anexa face parte integranta din prezenta ordonanta si poate fi actualizata prin hotarare a Guvernului.
(2) Valoarea amenzilor prevazute la art. 73 si 75 se va actualiza prin hotarare a Guvernului.
Art. 86. – (1) Organele abilitate in aplicarea prevederilor prezentei ordonante vor stabili modalitatile concrete de colaborare.
(2) Administratiile publice locale vor intreprinde actiunile necesare in vederea aplicarii dispozitiilor prezentei ordonante si a normelor metodologice de aplicare a acesteia.

3 Comments on "Imaginea zilei: O lege, o primarie un contribuabil"

  1. Ca orice dezbatere publica, nimeni nu se prezintă la ea, în ziua şi la ora precizate şi nici propuneri, observaţii nu depune sau trimite, careva. Aveţi dreptate. Toată lumea se trezeşte în faţa unui fapt împlinit, fără să fi participat la procedura de discutare sau de amendare a ceea ce se propune de către administraţia locală. Numai cînd trebuie să scoată banii din buzunar, cetăţeanul observă că nu este informat. Mai grav este că acesta, cetăţeanul – contribuabil, constată cît de nemulţumit poate fi cînd nu este consultat în treburile urbii şi cînd este, realmente, furat.

  2. Obtinerea unui eventual aviz de functionare din partea administratie se face in baza unei cereri la care se da un raspuns. Dumnelor acestia au facut aceasta adresa fiindca in acest HCL 69 din 31 decembrie care se afla pe pagina de internet a primariei au intordus ca multe alte taxe si o taxa pentru acord de functionare, (o taxa exorbitant de mare). Dar daca observati ca legea nu sanctioneza comerciantul in nici un fel daca nu obtine acest aviz. Este o formalitate care este nesemnificativa. Dreptul de control de suspendare ori inchidere a activitatii comerciale il au doar garda financiara, politia fraude, directia vamala, reprezentantii ANAF, dar in nici intr-un caz reprezentantii primariei. Se pare, ca acest aviz nici nu mai este necesar astazi fiindca el isi avea aplicare atunci cand AF-urile si PF -urile se intocmeau si inregistrau la primarie in baza legii 300 din 2004. Astazi AF urile si PF urile de fac la registrul comertului iar obtinerea celui aviz de functionare in baza legii 300 din 2004 nu mai are baza legala daca legea a fost abrogata. Avizul se elibera in baza legii 300 din 2004 si nu in baza OG 99 din 2000.

    • Le zici binișor, dar ești puțin pe lângă :
      — avizul de funcționare nu este o taxă nou introdusă, noutatea este cuantumul. Prin iunie 2011 fostul primar a inițiat un proiect de hotărâre care se numea cam așa ”Regulament pentru comercianți” ce se întindea pe cca 25 de pagini plus anexele corespunzătoare și care era supus dezbaterii publice pe 14 iulie 2011 ora 10. Până în ziua cu pricina la ora 9, oricine era interesat putea să comenteze sau să recomandeze pe marginea acestui regulament,dezbaterea odată încheiată(apropo, în sală nu erau decât cei de la presa locală și reprezentanții primăriei…dăm vina pe caniculă!)însemnând că putea fi pus în aplicare începând cu 1 august 2011. Dacă dl.admin este drăguț și știm că este amabil,ne poate scurta drumul în arhivă(eu am pierdut toată dimineața căutând că hăbăucu!)și pe 17 iunie 2011 este postat articolul ”Un nou regulament pentru comercianți”, iar dacă aveți timp și disponibilitate puteți lectura cele 25 de pagini, o părticică regăsindu-se și în materialul prezent. Acolo o să vedeți că taxa era de 200 lei,avizul fiind anual și ca să fac legătura cu ce spuneam la începutul intervenției, au mărit-o în decembrie 2012 de 4 ori.
      –spuneai, @grăsunelule că este o formalitate, nesemnificativă, zici! Ai văzut amenzile? De la 2500 lei în sus, pe zone(A,B,C,D…)!
      Una peste alta ce mă enervează cel mai mult (și asta e meteahnă veche a administrației locale, a serviciilor din Primărie care coordonează și controlează activitatea de comerț din oraș…la fel era și în urmă cu 8-12 ani) este faptul că nu sunt informați agenții comerciali când au loc aceste dezbateri publice pe probleme strict legate de activitatea comercială și care presupun noi biruri în gâtul lor. Mereu află când ajung la ghișeu pentru plata impozitului pe mașină,să zicem…că-i trecută pe societate,iar doamna drăguță de la ghișeu te avertizează că mai ai de achitat și o taxă de autorizare de funcționare–””păi,de când,zic? că anul trecut nu era! Acum este,zice cu zâmbetul pe buze stimabila!””– Știam că orice organ de control este în primul rând de îndrumare, deci ar trebui să te și informeze inițial. Cum a fost trimisă această ”înștiințare-amenințare” nu putea fi trimisă în iunie 2011 și o scrisoare tip invitație pentru a participa la dezbaterea publică din 14 iulie 2011?
      Ei…cu ocazia asta i se împlinește și dorința părerologului de a se delecta cu intervențiile promte și așa de apreciate ale atitudinii!

Fii sociabil! Scrie şi tu un comentariu.

Your email address will not be published.


*


*