shopify
analytics tool

Depresia de după naştere

sursa: feelgood.ro

Pentru că în tragicul caz al profesoarei care şi-a ucis copilul şi apoi s-a sinucis s-a vehiculat problema depresiei am decis să postăm un amplu material preluat de pe sfaturimedicale.ro. ”După naştere este important să fiţi atentă la starea dumneavoastră psihică şi să conştientizaţi dacă aveţi nevoie de ajutor. După naştere pot apărea o serie de stări psihice problematice. Factorii favorizanţi sunt repre­zentaţi de modificările hormonale, o percepţie defavorabilă a expe­rienţei naşterii, un sentiment de pierdere datorită expulziei fătului, nivelul satisfacţiei maritale, un nou-născut foarte solicitant, lipsa suportului social, o epuizare accen­tuată sau un istoric de depresie antepartum. Trecerea de la starea de gravidă la aceea de părinte poate fi dificilă. Dacă treceţi printr-o stare depresivă, indiferent dacă este uşoară sau severă, nu trebuie să o interpretaţi ca pe un eşec al dumneavoastră ca persoană sau ca mamă. Fiţi încre­zătoare că o să vă reveniţi pe mă­sură ce veţi învăţa noi modalităţi de a echilibra viaţa şi responsa­bilităţile dumneavoastră zilnice. Un element important în diminuarea efectelor acestor stări este retrăirea mo­mentului naşterii prin împărtăşirea experienţelor cu alţii. A avea o familie sau prieteni care să asculte cu adevărat şi să vă accepte sentimentele, poate uşura mult simptomele depresive.

Depresia tranzitorie postpartum (depresia de a treia zi)

A avea un copil este un eveniment deosebit, fericit dar şi puţin înfricoşător. În zilele ce urmează naşterii, puteţi fi surprinsă şi dezorientată de multele şi variatele emoţii pe care le trăiţi. Deşi puteţi fi o persoană ce face faţă uşor altor responsabilităţi, acum ca proaspăt părinte, puteţi să vă simţiţi incompetentă şi copleşită de noi responsabilităţi. Fiţi răb­dătoare cu dumneavoastră şi încurajaţi-vă spunându-vă că vă descurcaţi bine. Depresia uşoară, numită şi depresia de a treia zi, este prezentă în mod obişnuit la aproximativ 80% din proaspetele mame. Această stare uşoară de stres apare la câteva zile sau săptămâni de la naştere. De obicei, este autolimitată, rezolvându-se spontan în câteva săptămâni. În timpul acestei peri­oade puteţi avea stări de tristeţe, mânie, anxietate, iritabilitate, pre­cum şi sentimente de incom­petenţă. Proaspetele mame au adesea momente în care izbucnesc în plâns fără vreun motiv anume. Unele mame sunt surprinse de unele gânduri negative pe care le au ocazional în legătură cu copiii lor şi încep să interpreteze aceste lucruri ca dovezi că sunt mame rele. Poate fi de ajutor să ştiţi că această stare tranzitorie de depresie este absolut normală. Pe lângă acest lucru, la fel de important este şi să aveţi grijă de dumneavoastră.

Odihniţi-vă corespunzător

Ascultaţi şi respectaţi nevoia orga­nismului dumneavoastră de odihnă. Odihna corespunzătoare are un efect semnificativ asupra stării dum­neavoastră de bine, atât emoţio­nale cât şi fizice. Încercaţi să dormiţi în timpul zilei în momentele în care doarme şi bebeluşul dumnea­voastră, pentru a vă sincroniza perioadele de odihnă. Veţi şti că aveţi nevoie de mai multă odihnă atunci când lucruri care înainte nu vă dădeau bătaie de cap acum vi se par greutăţi insur­montabile. A accepta ajutorul altora este uneori dificil, dar poate fi exact ceea ce aveţi nevoie pentru menţinerea unui bun echilibru emoţional.

Folosiţi o alimentaţie hrănitoare

O alimentaţie echilibrată furni­zează corpului dumneavoastră exact ce are nevoie pentru a-şi reveni după naştere. Poate fi mai confortabil pentru dumneavoastră să luaţi mai multe mese mai mici peste zi decât trei mese substanţiale. Gustări ca fructele şi legumele pot fi alegeri sănătoase care vă pot ajuta totodată la controlul greutăţii corporale.

Exerciţiile fizice

Exerciţiile fizice uşoare pot fi de ajutor. Puteţi face plimbări vioaie, de aproximativ jumătate de oră, cât mai multe zile pe săptămână. Puteţi să vă bucuraţi şi mai mult de aceste plimbări dacă luaţi şi bebeluşul cu dumneavoastră, la o plimbare cu căruciorul. Pentru tonifierea musculaturii puteţi face exerciţii de întindere şi flectare a corpului, în timp ce vă jucaţi sau vorbiţi cu bebeluşul dumnea­voastră. Mintea dumneavoastră va fi mult mai relaxată când vă veţi simţi bine în corpul dumneavoastră.

Depresia postpartum

O formă mai severă de depresie după naştere, numită depresie postpartum, afectează 15 – 20% dintre proaspetele mame. Simpto­mele sunt mai intense şi durează mai mult timp ca cele din depresia tranzitorie postpartum şi pot apărea oricând în decursul primului an de la naştere. Simptomele adiţionale pot consta în oboseală cronică, lipsa bucuriei de a trăi, o senzaţie de anestezie afectivă, retragerea din familie şi din cercul de prieteni, lipsa grijii faţă de propriile nevoi sau cele ale copilului, insomnie severă, îngrijorare excesivă pentru copil, scăderea apetitului sexual, un puternic sentiment de eşec şi inadaptare, şi schimbări majore de dispoziţie. Puteţi avea aşteptări prea mari şi să fiţi foarte pretenţioasă cu dumneavoastră, puteţi să simţiţi că nimic nu mai are sens sau puteţi să vă simţiţi prinse într-o capacană. Dacă familia sau prietenii remarcă aceste simptome, anunţaţi medicul, fără să mai aşteptaţi. Intervenţiile timpurii pot detemina o recuperare mai rapidă din depresia postpartum. Tratamentul variază în funcţie de nevoile individuale, putând consta în terapie cognitiv-comportamentală şi medicaţie antidepresivă. De asemenea, puteţi să vă interesaţi de un grup de suport în zona dumneavoastră”.

1 Comment on "Depresia de după naştere"

  1. Depresia postnatala este o problema serioasa iar dovada stau femeile care recunosc mai mult sau mai putin vadit ca au avut perioade in care nu s-au simtit bine dupa nastere.Important este sa simtim ca ceva nu este in ordine cu noi iar daca noi nu putem face asta, cei de langa noi sunt in masura sa sesizeze schimbarile negative aparute si sa ne ajute in acest sens. Uitati-va in ochisorii copilului dvs. si veti vedea sensul, luati-l la piept si veti afla de ce fericirea nu era pana atunci completa!

Fii sociabil! Scrie şi tu un comentariu.

Your email address will not be published.


*


Scrie în căsuţă rezultatul adunării de mai jos: * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.