shopify
analytics tool

A incetat din viată seismologul George Purcaru, cetătean de onoare al Municipiului Tecuci

george-purcaru-la-tecuci

În dimineaţa zilei de 24.oct.2016, în jurul orei 8, a încetat din viaţă seismologul George Purcaru. Soţia sa Livia Purcaru a precizat că acesta va fi înmormântat joi în Germania la Frankfurt. Dumnezeu sa-l odihnească!


„A prezice un cutremur este la fel de greu, cum ai prezice exact, când va muri un om”

Carte de vizită:

GEORGE PURCARU este Prof. Dr. la Universitatea J.W. Goethe din Frankfurt, Membru pe viaţă al Societăţii Americane de Seismologie, Membru al Comisiei Europene de Seismologie, Preşedinte al Secţiei de Predicţie a Comisiei Europene de Seismologie, Conducător de doctorate la Universitatea Osmania din Hyderabad – India, Expert NATO în probleme de seismologie, Autor a peste 130 de lucrări ştiinţifice publicate în reviste de specialitate de pe toate meridianele globului.

Reporter: Dle Profesor cu ce ocazie vă aflaţi la Tecuci?

G.P. Am fost invitat aici, adică acasă, cu ocazia ceremoniilor prilejuite de aniversarea celor 125 de ani de existenţa a fostului meu liceu, azi Colegiul Naţional, Calistrat Hogaş”.

Reporter: Puteţi să-mi daţi un nume de profesor care vă vine în gând acum?

G.P. Am gânduri frumoase pentru toţi, dar de multe ori îmi vine în minte figura profesorului de matematică, Aurelian Petica.

Reporter: Dar un nume dintre foştii colegi de liceu?

G.P. Moise Alter, Moni cum îi spuneam noi colegii, astăzi un distins profesor la Academia de Studii Economice din Bucureşti.

Reporter: Câteva cuvinte despre familie?

G.P. Tatăl meu era inginer agronom şi a fost o bună bucată de vreme director adjunct al Liceului Agricol din Tecuci, iar mama a fost învăţătoare. Au vrut să mă facă arhitect, dar până la urmă am absolvit Facultatea de matematică. Acum am eu o familie minunată, care mi-a fost mereu aproape, m-a înţeles şi m-a ajutat întotdeauna. Soţia mea Livia şi fiica Vanessa m-au înconjurat cu dragoste şi înţelegere. Locuim în Germania, dar în egală măsură şi România este casa noastră, venim aici de 2-3 ori pe an.

Reporter: Aş dori să vorbim mai mult despre specializarea dvs, care este seismologia şi vă rog să faceţi o scurtă prezentare a zonei seismice Vrancea.

G.P. Zona Vrancea este cea mai importantă seismică din România, care poate produce cutremure distrugătoare, cu magnitudinea peste şapte grade pe scara Richter. Eu am reconstituit istoria cutremurelor mari de aici, din anul 1100 şi până astăzi. Vrancea este una din zonele seismice importante ale lumii, alături de cele din Columbia, Italia, Asia Centrală.

Reporter: Prin ce se deosebeşte regiunea Vrancea, de celelalte zone seismice din România?

G.P. Aici cutremurele se produc la adâncimi care încep de la 60-70 de kilometri şi ajung până spre 200 de kilometri, spre deosebire de celelalte regiuni în care mişcările seismice se produc la adâncimi foarte mici.

Reporter: Împreună cu un coleg german sunteţi coautor al unei alte scări de măsurare a magnitudinii cutremurelor. Ce ne puteţi spune despre această scară?

G.P. Magnitudinea unui cutremur o putem asemăna plastic, cu temperatura unui corp omenesc. De la o anumită magnitudine în sus, cam de pe la 7,5 – 7,6 scara Richter dă unele erori, nici nu prea se mai foloseşte în cazul cutremurelor foarte mari. În aceste situaţii, specialiştii folosesc două scări: una americană, care se mai numeşte, scara moment” şi una realizată de mine cu un coleg german, căreia nu i-am dat numele nostru, numită, scara de energie de deformaţie”. Scara americană este mai simplă şi mai uşor de aplicat, iar cealaltă care poartă şi semnătura mea este mai complexă şi evident mai greu de aplicat.

Reporter: Sunteţi la curent cu activităţile de cercetare ale seismologilor romani?

G.P. Fondatorii astronomiei româneşti, acad. Dumitrescu şi prof. Gheorghe Petrescu, pe care şi eu i-am avut ca profesori, au creat de-a lungul vremii 2-3 generaţii de seismologi. Institutul de Fizică a Pământului se bucura de un mare prestigiu internaţional, are o generaţie tânără de seismologi cu multe contribuţii ştiinţifice recunoscute şi apreciate. Îmi place să văd că la multe reuniuni internaţionale participa şi specialişti din România.

Reporter:  Sunteţi cotat cu un mare specialist în predicţia cutremurelor. Ce ne puteţi spune despre domeniul acesta de cercetare?

G.P. Sunt multe de spus, deoarece predicţia cutremurelor este o problemă extrem de grea. Locul, puterea şi timpul producerii sunt cele trei mari elemente care intră în analiza oricărei predicţii, la care răspunsul înseamnă cercetare, analiza comparată, aparatura modernă şi multe altele, se lucrează cu estimări, cu intervale de previziune. A prezice un cutremur este la fel de greu, cum ai prezice exact când va muri un om.

Japonia deşi are câteva sute de mari specialişti în seismologie nu a reuşit să facă predicţii exacte. Prima predicţie din Europa, din anul 1974 a fost făcută de mine şi a avut un grad de eroare de 10 ani. A fost considerată o predicţie ştiinţifică. Am folosit date cu cutremurele începând de la anul 1100 şi am studiat regularitatea producerii acestora. Am făcut un model până în anul 2300. Modelul meu a dat ca moment de producere a seismului din Vrancea, anul 1980, iar cutremurul a fost în 1977. Specialiştii au considerat-o ca fiind o predicţie de mare succes.

Reporter: Ce părere aveţi de predicţiile, dacă pot fi numite aşa, ale profesorului gălăţean Virgil Hâncu?

G.P. Tot ce spune el pe această temă nu are nimic de a face cu predicţia, cu ştiinţa, sunt pure înşelătorii, escrocherii. Virgil Hâncu nu este seismolog şi cred că nu înţelege nici măcar ce este acela un cutremur. M-a vizitat şi pe mine la Universitatea din Frankfurt, după care a plecat în SUA. Aici a reuşit să păcălească nişte profesori, de la care a primit bani pentru o aşa zisa cercetare. După câteva luni aplecat la Galaţi fără nici un rezultat ştiinţific notabil. Pentru mine este un om care înşeală lumea pentru bani, făcând tot felul de afirmaţii fără nici o acoperire ştiinţifică.

Reporter – Dle Profesor, vă propun ca în acest dialog să nu vorbim nimic despre cutremure. Pentru început vă rog să vă amintiţi câteva secvenţe din copilăria dvs.

G.P. Am învăţat primele clase primare la Barcea, după care am continuat la Şcoala nr. 4, astăzi Şcoala „Ion Petrovici” Tecuci. De aici mi-l amintesc cu mare drag pe profesorul Caloianu, care mă lauda des la părinţii mei, neştiind că îmi făcea mai mult „rău”, pentru că tata mă punea şi mai mult să învăţ. Tatăl meu a fost profesor şi director la Liceul Agricol şi s-a ocupat mult de pregătirea mea şcolară. Îmi aducea tot felul de cărţi, pe care mă punea să le citesc şi să-i vorbesc apoi despre ele.

Reporter – Liceul unde l-aţi făcut?

G.P. Am învăţat la Liceul „Calistrat Hogaş” şi sunt foarte mândru de asta. Aici am avut ocazia să învăţ carte cu adevărat. De multe ori îmi amintesc cu plăcere de profesoara Voinescu, de la care am învăţat în mod profund gramatica limbii române; de doamna Lenuta Neagu, prof. Pascovici şi mulţi alţii pe care îi preţuiesc la fel de mult. Profesorul Aurelian Petica, de la care am deprins dragostea de matematică, a venit special în Bucureşti la facultate să-i vadă pe cei doi foşti elevi ai lui: Alter Moise şi George Purcaru, ajunşi studenţi la matematică.

Reporter – Despre mama dvs. ce ne puteţi spune?

G.P. Mama mea se trage din familia scriitorului Calistrat Hogaş, iar un unchi de-al ei, Turtureanu, a fost prefect de Tecuci. Un văr de-al ei era rectorul Institutului de arhitectură din Bucureşti, drept pentru care, iniţial voia să mă facăarhitect. La proba de desen am căzut pe scări, am vărsat tusul pe planşe şi în fine am fost decorat cu nota doi. În toamna am intrat la matematică odată cu colegul meu de liceu, Alter Moise.

Reporter – Cum aţi ajuns la seismologie?

G.P. În anul patru se organizau simpozioanele studenţeşti, în cadrul cărora eu am vrut să merg cu o lucrare de astronomie. Nefiind niciun student la seismologie, decanatul a hotărât să mă înscrie pe mine, cu încă doi colegi. Aşa am ajuns studentul profesorului Gh. Petrescu, fondatorul seismologiei româneşti.

Reporter – În ce condiţii aţi plecat din ţară?

G.P. După multe cereri, audienţe şi rugăminţi am primit în anul 1974, aprobarea să merg pentru perfecţionare la Institutul NORSAR din Norvegia. Aici am lucrat cu marele savant japonez Keiiti Aki, fondatorul seismologiei moderne. Cât am stat în Norvegia, mi-am luat doctoratul în Finlanda şi am prezentat la Universitatea Cambridge lucrarea mea de predicţie a cutremurelor.

Reporter – Dar în Germania cum aţi ajuns?

G.P. Întâi am vrut să merg la Londra, dar nu mi-a convenit oferta universităţii şi am plecat la Paris. Nici aici nu am găsit postul pe care mi-l doream, aşa că m-am îndreptat spre Frankfurt, la Institutul de seismologie, al cărui director mă cunoştea din Norvegia.

Reporter – Să înţeleg că aţi rămas legal în străinătate?

G.P. Eu am plecat din ţară în 1974, cu paşaportul acela verde, de turist. La Oslo însă am aflat şi de posibilitatea de a obţine paşaportul albastru, de cetăţean roman cu domiciliul în străinătate. După numeroase memorii şi rugăminţi am primit acel document şi din 1975 locuiesc la Frankfurt. Ulterior au venit aici soţia şi fiica mea.

Reporter – Fiica dvs locuieşte tot în Germania?

G.P. Aş putea spune că şi acolo şi în România. Mai exact fiica mea, după ce a terminat liceul în Germania, a urmat facultatea de medicină din Bucureşti. Acum este medic la un spital din Frankfurt, are un cabinet modern în Bucureşti şi în paralel pregăteşte şi o lucrare de doctorat prin Ministerul de Externe roman.

Reporter – Vă veţi stabili în Bucureşti?

G.P. Mi-am cumpărat o locuinţă aici, dar deocamdată nu am luat nici o decizie. Mai am încă mult de lucru la institut, plus alte câteva proiecte ştiinţifice în care sunt implicat. Chiar dacă mă voi stabili în Bucureşti, Tecuciul rămâne un loc special, pentru că aici este locul în care am început să visez şi unde revin mereu cu bucurie.

Sursa: volumul „Memoria hârtiei”
Autor: Viorel Burlacu
Viaţa liberă – decembrie 2005

15 Comments on "A incetat din viată seismologul George Purcaru, cetătean de onoare al Municipiului Tecuci"

  1. @Lucid

    Se pare ca gandim la fel…Poate ca apartinem aceleiasi generatii…Sau suntem doar mai lucizi, la ce se intampla in jurul nostru…

    Nu cartesc impotriva cetatenenilor de onoare ai Tecuciului. Totdeauna am gandit ca , in viata , fiecare are ce merita.

    Da, am vizionat sedinta din 27. 10, a Consiliului local. Trecand peste deficientele de inregistrare fonica, am costatat ca , incet, incet. lucrurile revin la normal. Primarul vorbeste tot mai putin, d-nii Diaconu si Butunoi si-au cam pierdut energia, iar d-nul Samir se agita aiurea, fara folios. Cat despre restul consilierilor si consilierelor, desi isi aleg niste figuri competente, sunt doar o masina de votat, care actioneaza conform intelegerii prestabilite.

    Toata lumea e in asteptare : se asteapta rezultatul alegerilor parlamentare, cine va castiga puterea efectiva, cine va repartiza pentru Tecuci, printre degete, ceva fonduri de la bugetul statului. Asa ca, in aceasta perioada de acalmie, se mai fac mici aranjamente si smenuri. Tunurile vor veni in viitor.

  2. @Cetatean,
    Ai dreptate, nu stiu daca si in privinta seismologului, dar ai dreptate in privinta listei, in privinta subiectivitatii, in privinta ideii de a se intocmi in conditiile ca nu am avut cei mai destepti si mai integri primari sau consilieri, ca simtul dreptatii si atitudinea cinstita n-au prea avut succes in orasul acesta,
    Dar, draga Cetatean, asta-i situatia, ia-o ca atare. Nu poti s-o schimbi, asta-i lumea in care traim si dreptatea n-a fost niciodata la mare cinste aici. Lucrurile sunt complicate, incearca sa cartesti impotriva unuia dintre ei, mai ales daca a fost in gratiile pesedeului, ca vei vedea ce iese.
    Lasa-i in plata Domnului cu titlurile lor. Unii le merita, altii nu. Unii le-au primit fiindca au meritat, altii pentru ca a avut primarul un interes, s-au bagat sub pielea primarului si – fara asta nici nu se putea – au avut avizul „Sistemului”.
    Mergi pe aleile cimitirului si ai sa vezi ca nici mormintele marilor oameni nu s-au respectat. Bineinteles ca sub obladuirea unor primari, s-au bagat peste ei niste descurcareti ca sa beneficieze de pozitie si de frumusetea monumentului. O mare personalitate a istoriei tecucene, fara sa fie intrebata, isi continua somnul de veci langa un coleg de mormant cu un nume cam comic – Purcel.
    Hai sa ne vedem de prezentul asta. S-o fi tinut sedinta din 27 oct a CL Tecuci? Or fi ciuntit alesii nostri terenurile aferente acelor cladiri din centrul orasului? Ce alte „binefaceri” ne-au mai pregatit?

  3. Pentru tizul meu, Cetatean | 29 octombrie 2016 at 14:51 |

    Cetatean de onoare al Tecuciului este acel OM care reprezinta ceva, in primul rand, in constiinta colectiva a tecucenilor. Altfel, am putea sa declaram cetatean de onoare al Tecuciului pe oricine are, cat de cat , notorietate : un Napoleon, Decebal, Burebista, sau Alfred Einstein.

    In ceea ce priveste activistii de partid Durbaca si Jelea , ori nu erati nascut in acele timpuri, ori v-a lasat memoria.

    Pana-n la Revolutie, Durbaca a fost maistru, apoi Sef de Sectie la IRA si Primar la Barcea. Abia dupa 1990 a devenit Director. Cat despre Jelea, dupa cativa ani de ucenicie, prin anii 1970, ca Sef de Sectie, tot la IRA, a lucrat apoi numai in strainatate, si a revenit in tara, abia dupa Revolutie.

    Cred ca e bine sa mai incercati, poate gasiti alte exemple, mai concludente…

  4. Nu doresc sa intinez memoria unui om, prof. Dr. la Universitatea J.W. Goethe din Frankfurt, membru pe viaţă al Societăţii Americane de Seismologie, membru al Comisiei Europene de Seismologie, Preşedinte al Secţiei de Predicţie a Comisiei Europene de Seismologie, Conducător de doctorate la Universitatea Osmania din Hyderabad – India, expert NATO în probleme de seismologie, autor a peste 130 de lucrări ştiinţifice publicate în reviste de specialitate de pe toate meridianele globului, care s-a remarcat pe plan international, dar n-a facut nimic concret pentru localitatea de bastina.

    Fapta ca a facut predictii pentru un cutremur, cu o eroare de 10 ani, arata ca, desi savant, a fost inferior mamei Omida…

    Apartenenta semnificativa la Tecuci s-a concretizat doar prin faptul ca tatal a fost inginer agronom, director adjunct al Liceului Agricol din Tecuci, iar mama învăţătoare, ca i-a avut ca profesori pe Aurelian Petica, Caloianu, Voinescu, Lenuta Neagu, Pascovici, etc.

    A fost pasionat de astronomie, si s-a remarcat in seismologie(?!?!). Ce are universul cosmic cu subsolul si scoarta terestra ?!?!

    A plecat din Romania ca turist, si i s-a permis sa ramana, de catre Securitate, in Germania Federala. De ce oare ? Ca s-a rugat frumos?

    Prin bunavointa lui Gigi, am aflat cine sunt cei 21 de cetateni de onoare ai Tecuciului. Ma uit la lista si ma intreb, cu ce , Doamne , s-au remarcat unii pictori, scriitori, poeti, sculptorii, profesori, artisti si interpretii de muzica usoara, ca sa merite titlul de cetatean de onoare al Tecuciului ? Sau poate doar prostia si ignoranta unor Primari, precum si obedienta unor Consilii Locale au permis sa se intample acest lucru absurd ?

  5. @Seismologul
    Nu am nimic in comun cu stiinta Seismologiei, dar banuiesc ca acea previziune a marelui cutremur din 1977 din Romania, chiar cu o eroare de trei ani, deci fara folos pentru noi, a avut importanta teoretica, a contribuit la dezvoltarea stiintei.
    Banuiesc ca metoda va putea fi perfectionata si va oferi candva previziuni exacte.
    Daca ramanea in Tecuci, oricat de genial ar fi fost de felul lui, nu ajungea un mare savant.

  6. Cred ca nu am fost bine inteles. Spuneti-mi ce a facut fiecare Cetatean de onoare al Tecuciului pentru orasul Tecuci si pentru noi tecucenii, pentru ca sa merite un asemenea titlu onorific. Daca s-au nascut la maternitatea din Tecuci si apoi au plecat aiurea, in lume, unde au reusit sa se afirme, pe noi ne lasa indiferenti. Daca s-au nascut pe camp, intr-o caruta, dar sau zbatut pentru binele tecucenilor, atunci da, merita sa primeasca acest titlu.

    Credeti ca unii ca Ştefan Rugină, care s-a stabilit in SUA, via Germania, si care la batranete a facut o donatie de carte Bibliotecii Tecuci, merita acest titlu? Sau Tamara Buciuceanu-Botez, o artista indragita, dar care a vazut Tecuciul doar in turneu ? Iar George Purcaru, care la 35 de ani a plecat in Findlanda si apoi s-a stabilit in Germania, cu acordul nemijlocit al Securitatii, iar in Tecuci a a revenit doar dupa aparitia legilor reparatorii merita si el, oare, acest titlu ?

    Cei care au stat in Tecuci, care si-au sacrificat tineretea, care s-au zbatut sa construiasca blocurile de locuinte, sa asigure locuri de munca noi, pe Platforma industriala , pentru tot ce au facut pentru comunitate, in mod dezinteresat, oare ce titlu ar merita ?

    • Cetatean de onoare al Tecuciului, adica face onoare Tecuciului si cetatenilor sai, prin recunoasterea nationala sau internationala a meritelor muncii domniilor lor . Ca a trait sau traieste in Tecuci asta are mai putina relevanta, important ca acel OM reprezinta ceva in constiinta colectiva. Daca sunteti asa de indignat puteti sa/i propuneti pentru aceasta distinctie pe activistii de partid care au faurit socialismul luminos, gen Durbaca, Jelea et comp. si probabil, veti satisface nostalgia clasei muncitoare.TRAIASCA LUPTA PENTRU PACE!

  7. Ati amintit de sintagma „Cetatean de onoare al Tecuciului”. Ar fi bine ca Admin. , daca vrea si daca poate, sa publice lista cetatenilor de onoare al orasului nostru, si motivul pentru care li s-a acordat acest titlu, ce au facut ei pentru acest oras si locuitorii lui. Faptul ca unii s-au nascut in oras si apoi au plecat in lume, ca au devenit personalitati recunoscute (sau controversate), in diferite domenii, nu justifica acordarea acestui titlu.

    D-nul George Purcaru, Dumnezeu sa-l odihneasca, a plecat de tanar din Tecuci, si a revenit prin anii 2000, ca sa-si revendice o proprietate nationalizata, pe care , in final, cred ca a si redobandit-o. S-a cunoscut cu Lazar si Finkelstain, si dintr-o data , a devenit cetatean de onoare al Tecuciului, desi n-a facut nimic pentru urbea noastra. Cetatean de onoare este si fostul primar Cincu, care a donat imobile pentru comunitate (cladirea Spitalului, a Muzeului, etc.), pe care le folosim, cu totii, si acum.

    E corect ca ambii sa fie gratulati cu acelasi titlu ?

    • Sursa Wikipedia
      Cetăţeni de onoare
      În perioada 1995-2010 au intrat în galeria cetăţenilor de onoare ai Municipiului Tecuci un număr de 21 de persoane. Le-a fost conferită această distincţie :

      Leonid I. Sotropa (01.06.1995), Col. Aviator Leonid I. Sotropa
      Ion Ţarălungă, pictor Ion Ţarălungă
      George Apostu, sculptor George Apostu
      Ion Hurjui, medic şi poet Ion Hurjui
      Boris Plahteanu, inginer Boris Plahteanu
      Constantin Milică, profesor universitar Constantin Milică
      Ion T. Sion, profesor Ion T. Sion
      Ştefan Rugină, profesor(31.08.2000) Ştefan Rugină
      Jan Hurjui, profesor doctor (01.09.2001) Jan Hurjui
      P.S. Doctor Casian Crăciun, Arhiepiscopul Dunării de Jos(14.04.2005) P.S. Doctor Casian Crăciun
      Avram Goldstein-Goren, avocat(29.07.2005) Avram Goldstein-Goren
      Tamara Buciuceanu-Botez, actrita Tamara Buciuceanu-Botez
      George Arion, scriitor(01.09.2005) George Arion
      Aurel Brumă, poet (31.08.2006) Aurel Brumă
      George Purcaru, seismolog (01.09.2006) George Purcaru
      Ştefan Buţurcă, pictor Ştefan Buţurcă
      Dan Mihăilescu, scriitor Dan Mihăilescu
      C. D. Zeletin, scriitor(28.08.2008) C. D. Zeletin
      Dionisie Duma,scriitor Dionisie Duma
      Grigore Patrichi-Smulţi, sculptor Grigore Patrichi-Smulţi
      Mioara Velicu, interpreta de muzica populara Mioara Velicu

  8. De morti numai bine…

    Totusi, fraza asta spune multe : „Prima predicţie din Europa, din anul 1974 a fost făcută de mine şi a avut un grad de eroare de 10 ani”. Cu tot respectul, o asemenea „predictie” nu foloseste, practic, nimanui.

    Dumnezeu sa-l ierte…

  9. Dumnezu sa-l odihneasca! Din pacate, municipiul Tecuci nu stiut sa-si foloseasca adevaratele valori, a neglijat oamenii de stiinta. In schimb, a promovat pseudointelectuali care de fapt sunt falsi oameni de cultura si stiinta. E prea tarziu pentru Tecuci!

    • Corect, desi Tecuciul a dat un numar mare de intelectuali, creatori autentici in diverse domenii, de cea mai mare atentie se bucura falsurile, cabotinii. Atentia de care se bucura pare un specific local.

    • E usor sa arunci cu noroi, da nume, care sunt acei pseudointelectuali promovati? Cine sunt falsii oameni de cultura si stiinta? Si care sunt cei adevarati? Nu de alta dar sa nu murim prostii.

      • Daca ar da semenea nume de intelectuali adevarati, fii sigur ca ar sari unii si i-ar desfiinta.
        Nu numai pentru oamenii adevarati supara dictatura mafiota instalata de 26 de ani in Romania, deci si in Tecuci, dar impostorii au avut intotdeauna mai multa priza la public.
        Asa ca, e mai bine sa te exprimi in principiu. Cine doreste, intelege si asa.

  10. Dumnezu sa-l odihneasca. Iata un mic fragment din aeticolul dedicat de „Viata Libera” acestui trist eveniment:
    „Născut în 1939, George Purcaru s-a făcut cunoscut pe plan mondial în 1974, când a prezis marele cutremur care a zguduit România în 1977. A recidivat ulterior, cu alte trei predicţii referitoare la cutremure majore, care s-au adeverit. Angajat al Univeristății din Frankfurt până în ultimele clipe ale vieții, George Purcaru a elaborat o scară de magnitudini care-i poartă numele şi a publicat peste 170 de lucrări ştiinţifice în toate marile publicaţii de profil ale lumii. A fost membru al Comisiei Europene de Seismologie şi preşedintele secţiei de predicţie a acestui for. A fost recompensat, în 2006, cu titlul de Cetăţean de Onoare al Tecuciului”

Fii sociabil! Scrie şi tu un comentariu.

Your email address will not be published.


*


Scrie în căsuţă rezultatul adunării de mai jos: * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.